четвртак, 21. новембар 2013.

Sistem za upravljanje sadržajima (CMS - Content Management System)

Svakog dana kada poželite da ugasite računar upitajte se:.
Šta ste danas korisno naučili i od naučenog primenili.

CMS - sistem za upravljanje sadržajima (Content Management System) je Kompjuterski program, (mada bih ja rekao da se radi o kompletnom rešenju koje podrazumeva čitav sistem programa koji omogućavaju hosting vašeg sajta) koji omogućuje, proizvodnju, dizajn, uredjivanje, objavljivanje, izmene i održavanje sadržaja iz jednog centralnog interfejsa. To bi bila neka osnovna definicija.

Najčešće se to odnosi na sadržaje na internetu (web CMS), mada se može odnositi i na druge sadržaje CCMS (Component Content Management System), sadržaje u kompanijama i komercijalnim organizacijama ECM, CMA, CDA itd. 

Kada pobliže pogledamo šta u stvari karakteriše jedan CMS (Content Management System), odnosno koje elemente treba da ima obzirom da je do sada registrovano  preko 1200 CMS-a (brojka nije konačna), onda uočavamo da je postoji veliki broj kriterijuma po kojima se razlikuju u nekim specifičnostima i utoliko je teže opredeliti se koji CMS koristiti prilikom izrade i održavanja svog sajta ili portala na internetu.

Postoji definisano oko 10 kategorija koje se tiču razlika odnosno kriterijuma na osnovu kojih se procenjuju CMS, odnosno sistemi za upravljanje sadržajima na internetu:

 1. Sistemski zahtevi koji su neophodni.
  •  aplikacioni i Web Server(najčešći su: Apache i Internet information server).
  •  DBMS, odnosno sistem za upravljanje bazom podataka ( MySQL, MSSQL, Sybase, Oracle...).
  •  vrsta licence (komercijalna,  free, odnosno besplatna i prelazne varijante).
  •  operativni sistem (Linux, Windows, Unix...)
  •  programski jezik u kome je realizovan (PHP, Java, .Net, ASP, JSP itd).

 2. Sigurnosni zahtevi (otprilike oko 20 pojedinačnih zahteva koji se tiču sigurnosti i bezbednosti sistema)

Pored redovne provere sigurnosti pristupa tu su sistemi za dodeljivanje privilegija, praćenja istorijata      promena, automatskog arhiviranja, onemogućavanja automatskog pristupa (Captcha), verifikacija putem      e-maila, sigurnosno okruženje, SSL pristup, čuvanje više vezija sajta itd.

 3. Podrška proizvodjača (oko 15 zahteva koji podrazumevaju detaljnu literaturu, forume, on-line podršku, pomoć programera i razvoj...)

 4. Lakoća korišćenja (oko 17 zahteva odnosno kriterijuma)

 5. Performanse (5 kriterijuma)

 6. Upravljivost (15 zahteva)

 7. Interoperabilnost (7 kriterijuma)

 8. Fleksibilnost (9 kriterijuma)

 9. Ugradjene aplikacije odnosno podrška za različite poslove i sadržaje (preko 40 kriterijuma)

10. Podrška za e-commerce (9 kriterijuma)

Dakle ukupno uzev kada se ocenjuje kvalitet jednog CMS-a onda se u praksi uzima u obzir blizu 150 različitih kriterijuma na osnovu kojih se procenjuje svaki konkretan CMS-a.

Ne treba zaboraviti svakako ni činjenicu da se ovi sistemi jako brzo unapredjuju tako da se njihove performanse svakodnevno menjaju i unapredjuju, dodaju novi zahtevi i upotpunjuju novim elementima, tako da se i njihov rejting svakodnevno menja, posebno recimo mogućnosti se šire prema mobilnim telefonima, i tablet računarima, automatskom prevodjenju na više jezika, lakoj promeni dizajna itd...

Naravno, od potreba i mogućnosti zavisi za koji će se CMS odredjena firma ili korisnik opredeliti.
Ali CMS je samo dobar ili loš alat a suština je pre svega u tome šta se želi, u kom kvalitetu i obimu prezentirati na netu i dakle u čijim je rukama taj alat.

A iskustvo govori da je u suštini najznačajniji sadržaj, odnosno stvaranje i prezentacija sadržaja, jer CMS upravo treba da korisnika oslobodi brige o tehničkom odnosno programerskom delu, a da ga usmeri na kvalitetne i sveže sadržaje koji bi privlačili i bili korisni za one koji se sa njima susretnu.

U stvari smisao je web prezentacije svake firme da se prezentira što bolji, atraktivniji i aktuelniji sadržaj čime se doprinosi ostvarivanju korporacijskih poslovnih ciljeva, pozitivne slike o organizaciji i pozitivno utiče na spoljnu i unutrašnju javnost pri tome, jer ako vas nema na netu - onda i ne postojite. I ne zaboravite tamo vas moraju naći i preko računara ali i preko mobilnog telefona.

Otprilike prema podacima: w3tech.com na dan 21.11.2013,  65,3% sajtova na internetu ne koristi nijedan CMS, a ostali prostor interneta je podržan nekim od CMS-a.

Medju najpopularnije i najraširenije CMS su svakako: Wordpres sa preko 20.6% instalacija od ukupnog broja sajtova, Joomla sa 3,2% instalacija, Drupal sa 2.0%, Blogger sa 1,2% itd. A zatim nadalje slede: Magento, vBuletin, Typo3, DataLife Engine, PrestaShop i mnogo drugih.

Mnogo je internet izvora na kojima možete detaljnije da se informišete o svemu ovome, a ja ću pomenuti samo dva možda će vam se svideti:


W3 Techs, Web Technology Surveys
CMS Matrix


Za danas toliko i ne zaboravite: dok vam život teče zdravlje i znanje vam je najpreče.



Нема коментара:

Постави коментар